2010. december 16., csütörtök

Karácsonyi beigli







50 dkg liszt (ehhez nem teljes kiőrlésűt, hanem tönkölybúza fehérlisztet használtam)
1 porélesztő (vagy 2 dkg rendes élesztő)
25 dkg margarin
2 tojás sárgája
5 dkg xilit
1 dl tej
csipet só

a kenéshez 1-2 tojás

töltelék:
300 g dió
200 g méz
fahéj
reszelt citromhéj
nagyon kevés víz (hogy kenhető állagú legyen a töltelék)
mehet bele mazsola is, én azt nem szeretem... :) (ínyencek előző nap rumba áztathatják a mazsolát)


Először a porélesztős lisztben elmorzsolom a margarint (ha rendes élesztő kerül bele, azt sem kell felfuttatni, csak felolvasztani a tejben), majd hozzáadom a tojássárgáját, tejet, cukrot, sót. Közepesen kemény tésztát gyúrok belőle, három gombócot formálok belőle, és zacskóban, vagy fóliában beteszem a hűtőbe egy fél órára. Közben elkészítem a tölteléket (gyakolratilag összekeverem a darált diót a többi hozzávalóval). Az eredeti receptben a töltelékhez csak 5 dkg méz kellett volna, és 12 dkg cukor 1 dl vízzel. Én viszont a cukrot ki akartam hagyni teljes egészében, és gondoltam, kihelyettesítem mézzel. :) Kinyújtom nagyjából 20x30 centi méretűre, egyenletesen elolszlatom rajta a tölteléket, feltekerem, megkenem tojással, majd 180 fokon megsütöm. Nekem hőlégkeverésen 30 perc kellett neki. 
A megkenős részt azért írtam felületesen, mert bővebb kifejtést szánok neki. Nekem ez volt az első beiglim, és ízre nagyon finom lett, és ugyan a képen nem látszik, de szétrepedt. Utánaolvastam, hogy mit lehet tenni ez ellen. Természetesen szívesen veszünk bármilyen jótanácsot, de leírom, én mit találtam. Az egyik, amit ki fogok próbálni, hogy miután megkentük a tojással, pár órát hűteni kell, akár hűtőben, akár kint a fagyban. A másik, amit írtak, hogy a sárgáját hidegben kell rászárítani, a fehérjét pedig melegben... A lényeg szerintem, hogy mindenképp várjuk meg, amíg a tojás megszárad rajta, és érdemes két réteget kenni. Nem vagyok még nagymester, de hamarosan az leszek remélem, aztán megosztom a saját tapasztalatot is ezen a téren. :)
Ez a verzió saját termésű dióval készült. Így még jóízűbben esszük. :)

Anett: lehet ebben a hideg-meleg dologban valami, mert úgy csináltam, és ez lett az eredmény (a háromból egynek a vége repedt be kb 3 centire):  




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése